Khamis, 24 Mei 2012

Nak tahu tips mengandung dari *Bidan Terjun


Saya ingin berkongsi sedikit pengalaman saya bersama pasangan yang bercadang untuk mendirikan rumah tangga dan ingin mendapatkan zuriat awal. Bagi tempoh 3 ke 4 bulan sebelum hari bersejarah, wanita sudah perlu besedia mengambil permakanan tambahan seperti multi vitamin dan susu untuk ibu mengandung.


Ya' jangan malu untuk bersedia. Walaupun belum sampai masa, minum susu untuk ibu mengandung menyediakan wanita untuk mengandung. Bukan sahaja untuk kesihatan bayi dalam kandungan malah untuk kesihatan ibu. Susu ibu mengandung bukan sepatutnya diambil sewaktu mengandung, malah ia sepatutnya diambil sebelum mengandung lagi. 2 3 bulan sebulan mengandung dan sehinggalah selepas bersalin.


Pengambilan susu untuk ibu mengandung selepas bersalin memastikan anak yang menyusu badan masih terus mendapatkan khasiat yang diperlukan. Penekanan perlu dibuat untuk zat-zat berikut sewaktu mengandung. Asid folik yang penting untuk pembentukan saraf bayi dalam kandungan terutamanya saraf tunjang, bulan pertama kandungan itu lagi saraf mula dibentuk. Sebab itu pengambilan asid folik ditekan sebelum mengandung. Ia mampu mengurangkan risiko kecacatan saraf tunjang tulang bagi bayi dalam kandungan. Oleh kerana asid folik tidak disimpan lama dalam badan, maka pengambilan berkala perlu dilakukan. Kebanyakan roti dipasaran telah ditambahkan asid folik bagi tujuan ini, dengan ini saya berharap wanita-wanita diluar dapat mengamalkan kehidupan yang sihat dengan meminum susu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan